Ik heb geen goede ervaring met Befine gehad. Na het indienen van de schade heeft het 10 dagen geduurd en pas na mijn eigen actie voordat de schade-expertise in gang is gezet, vervolgens heeft het nog een week geduurd voordat de expert de schade beoordeeld heeft via een live-verbinding. Hierna heb ik 3 weken moeten wachten en verschillende keren moeten bellen of het expertiserapport nu eindelijk eens binnen was. Pas bij het aangeven dat ik een klacht wilde indienen werd er actie ondernomen. Doordat het zo lang heeft geduurd heeft de waterschade zich kunnen ontwikkelen tot een groot schimmelprobleem waar wij als gezin met een dochter van 1,5 jaar veel ziekte en last hebben ervaren. We zijn ons huis uitgevlucht en hebben veel slapeloze nachten gehad vanwege de aanhoudende hoest van onze dochter.
Reactie van Befine:
Uiteraard vervelend dat u geen positief gevoel aan deze schademelding overhoud. De schade is gemeld op 24 augustus. Befine vraagt altijd om een schadeformulier en de benodigde aanvullende informatie. Deze heeft Befine op 2 september van u ontvangen. Toen heeft Befine direct toestemming gegeven om de schimmel te laten bestrijden met als enige voorwaarde dat er foto's zouden worden gemaakt voordat de schimmel werd verwijderd in verband met het beoordelen van de schade door de verzekeraar.
Op 9 september is de schade door de verzekeraar in behandeling genomen en op 10 september heeft een schade-expert de schade bij u thuis opgenomen. Het afwikkelen van schades is een verantwoordelijkheid van de verzekeraar. Wij, als financieel adviseur, ondersteunen de klant in het traject en behartigen zijn of haar belangen. Dit doen wij zo goed mogelijk.
Helaas was er in dit geval sprake van achterstanden bij het, door de verzekeraar ingeschakelde, expertise bureau. Daarom was de rapportage pas op 5 oktober gereed bij de verzekeraar. In overleg met de verzekeraar heeft Befine vervolgens een uitzondering bedongen waardoor het schadebedrag op 9 oktober volledig is uitgekeerd (gebruikelijk is dat klanten in vergelijkbare trajecten een voorschot ontvangen van 40% en daarna het restant bij overhandiging van de herstelnota).
Bij schades zijn vaak meerdere partijen betrokken. Ondanks onze inspanningen en de wens om de overlast voor klanten tot een minimum te beperken, is er soms sprake van omstandigheden waarop Befine onvoldoende invloed heeft. Befine oefent hierbij maximale druk uit. Dit voorbeeld zal worden gebruikt in de afstemming met de verzekeraar om schades sneller en klantvriendelijker af te wikkelen.