Vraagstelling
Huren of kopen op pensioenleeftijd
Deze vraag is gesteld op 09-05-2018Ruim 11 jaar geleden hebben we ons huis verkocht en van de overwaarde een varend woonschip gebouwd. Nu is het schip verkocht en hebben we binnenkort de beschikking over veel vrij geld. Er rustte geen hypotheek op ons schip. We overwegen nu om ipv kopen een seniorenappartement te gaan huren en te gaan genieten van ons vrijgekomen geld. Wat zijn de consequenties hiervan? Het gaat over een bedrag van meer dan 2 ton.
Ga terug naar het overzicht4 gegeven antwoorden
Beste Marijke, Proficiat met de verkoop! Over het geld dat vrijkomt gaan jullie vermogensbelasting betalen. Daarnaast zal er een huurlast zijn. Het is belangrijk om te achterhalen welke kosten en inkomsten er gaan zijn, in de verschillende periodes en in de verschillende situaties (denk ook aan bij pensionering, of bij overlijden van één van jullie). Aan de hand daarvan kan een een financieel plan gemaakt worden zodat eea optimaal op de wensen en mogelijkheden wordt afgestemd. Hierbij lijkt het me verstandig om kopen vooralsnog niet volledig uit te sluiten. Afhankelijk van de situatie kan het vrijgekomen geld sneller opraken dan wellicht wenselijk is. Het is verstandig om advies in te winnen bij een financieel expert die een financieel plan kan maken en de scenario's kan doorrekenen. Op deze wijze krijg je de benodigde inzichten. Veel succes! Mvg, Huub Maitimo Erkend Hypothecair Planner
Geachte heer, mevrouw, De meest opvallende effecten van verkoop van uw boot en huur van een seniorenflat zal ik hier voor u behandelen. Door uw eigen woning - uw woonschip - te gelde te maken vindt voor de inkomstenbelasting een verschuiving plaats van box 1 naar box 3. Over 2 ton min tweemaal de vrijstelling van € 30.000, dus over circa € 140.00 gaat u circa 1,2% vermogensbelasting per jaar betalen. Doordat uw vermogen liquide is, kunt u gemakkelijker schenkingen doen, bijvoorbeeld aan uw kinderen. Zo kunt u aan iedere persoon die nog geen 40 jaar is, eenmalig tot € 100.000 belastingvrij schenken voor de aankoop van een huis. Zou u in een verpleeghuis komen, dan krijgt u op grond van de Wet Langdurige Zorg te maken met een maximale eigen bijdragen van ruim € 27.000 per persoon per jaar. Daarvoor wordt eerst naar uw box 1-inkomen gekeken. Heeft u onvoldoende inkomen om dat te betalen, dan wordt vervolgens gekeken naar uw box 3-vermogen. De peildatum is 1 januari, 2 jaar vóór opname in het verpleeghuis. Per jaar kunt u worden verplicht maximaal 12 % op dat vermogen in te teren. Wilt u niet interen, dan is het verstandig om tijdig vóór de peildatum uw maatregelen getroffen te hebben: dus nog in het jaar dat uw boot te gelde wordt gemaakt. Koopt u binnen drie jaar na verkoop van uw woonboot een nieuw huis, dan is uw 2 ton een "eigenwoningreserve". Voor de hypotheekrente-aftrek moet eerst dat geld worden aangewend en pas als u nog meer leent voor de woning komt het meerdere voor hypotheekrente-aftrek in aanmerking. Koopt u na meer dan drie jaar een woning, dan vervalt de eigenwoningreserve en bent u opnieuw "starter op de woningmarkt". Graag houd ik ons kantoor bij u aanbevolen om een en ander voor u te mogen regelen. In uw situatie kan het belangrijk zijn goede testamenten te maken en daarnaast algemene volmachten (of levenstestamenten) om uw zaken goed te laten behartigen als u dat zelf niet meer zou kunnen. U kunt vrijblijvend contact opnemen met ons kantoor via telefoonnummer 0456 - 20 02 20. Met vriendelijke groet, P.J.H. Koene notaris te Vriezenveen
In principe verhoogt de 2 ton uw vermogen en hierdoor zou u meer vermogensbelasting moeten betalen. Daarnaast zijn er consequenties als u in de toekomst toch weer een woning wil aankopen met hypotheek. Er zijn voordelen met betrekking zijn van het liquide zijn van uw vermogen (bijvoorbeeld schenken aan eventuele kinderen). Ik wil u graag verwijzen naar www.fdc.nl voor meer informatie en eventueel maken van een afspraak.
Geachte mevrouw Van Veen, Het is lastig om deze financiële afweging voor u in een paar zinnen te beantwoorden. Het is afhankelijk van uw inkomen, overig vrij vermogen, de toekomstige huurlasten en eventuele toekomstige hypotheeklasten. Ik wil u dan ook adviseren om een financiële planning op te laten stellen. In de financiële planning wordt u huidige financiële situatie in kaart gebracht en kijken wij samen met u naar de beste oplossing van uw vraag. Voor een vrijblijvende en kosteloze afspraak kunt u altijd contact met mij opnemen. Met vriendelijke groet, Mark van Dam Partners in Planning 0592-863330 of 06-45716218