Inge Walstra - 4-3-2021
Wat is het verschil tussen een oriëntatie- of een adviesgesprek met een hypotheekadviseur?
Wanneer je wilt weten of je een eerste of een ander huis kunt kopen, dan begin je met het inwinnen van informatie over de mogelijkheden.
Hetzelfde geldt als je extra wilt lenen om te verbouwen of als je wilt oversluiten om te besparen op de maandlasten.
We noemen dat oriënteren en ik vind deze fase heel belangrijk! Zonder goede informatie en onderbouwing kun je namelijk geen goede beslissingen nemen.
De meeste adviseurs vragen nog voor het eerste gesprek een aantal gegevens bij je op. Over het inkomen, spaargeld, leningen en de huidige hypotheek (indien van toepassing).
In het oriëntatiegesprek, dat vaak één tot anderhalf uur duurt, krijg je een globale indruk van jouw mogelijkheden. Nog geen pasklaar plaatje, maar wel een betrouwbare inschatting van wat er kan. Ook wordt er uitgelegd welke werkzaamheden er verder nog nodig zijn om een goede keuze te maken voor een passende hypotheek. Het is heel belangrijk dat je goed kunt overwegen of je je thuis voelt bij een adviseur en zijn of haar manier van werken.
Want als die je gaat adviseren dan moet hij of zij veel van jou weten en dan werken jullie een korte periode heel intensief samen.
Het echte adviseren begint als je beslist van de diensten van de adviseur gebruik te maken. Dat leggen jullie vast in een Opdracht tot Dienstverlening. Dan start het onderzoek naar de financieringsconstructie die het beste bij jou persoonlijk en bij jouw situatie past.
Mocht er enige tijd zitten tussen de oriëntatie- en de adviesfase dan bespreken we opnieuw de eerder verstrekte informatie om te beoordelen of die nog actueel is. Zo weten we zeker dat we met alle belangrijke dingen rekening houden.
Als je wilt weten wat er in jouw geval mogelijk is, vraag een adviseur dan gerust dat te onderzoeken. Oriënteren is vrijblijvend en kosteloos: het verplicht je dus tot niets!