Mijn situatie is ingewikkeld; ik werk als zzp-er, ben op leeftijd en heb geen geweldig pensioen. Allemaal redenen om een goede adviseur te raadplegen.
Alles leek mogelijk; de adviseuse wist precies hoe ze het aan moest pakken en bij welke banken ze wel / niet moest zijn.
Al snel een hoop fouten; vergeten mijn pensioen mee te nemen, verkeerde (dubbele) scenario’s, verloren geraakte koopcontracten, verkeerde versie van werkgeversverklaring naar de bank, allemaal erg rommelig en ongestructureerd.
Maar het ergste komt nog; de door de adviseur gecontroleerde(?) offerte was niet goed. Er bleek een fors bedrag te ontbreken. Heb ik zelf moeten ontdekken.
Ik heb een behoorlijk deel uit eigen middelen in moeten leggen (kosten een kleine € 500,00).
Uiteindelijk heb ik de helft van de gemaakte kosten vergoed gekregen. Dat is wat mij betreft een bevestiging van mijn gelijk maar wel een erg zuinige!
Mijn advies; niet doen of alles controleren!
Reactie van Tripolair B.V.:
Beste Stan,
Hartelijk dank voor jouw feedback. We hebben al eerder gecommuniceerd over hetgeen je hier schetst. Jouw situatie is overigens niet bijzonder ingewikkeld. Dit is ook de reden waarom ik geen volledig ondernemerstarief in rekening heb gebracht. Jouw pensioen heb ik wel meegenomen maar jouw inkomen uit de eenmanszaak over de afgelopen 3 jaar bleek veel lager dan in eerste instantie aangegeven. Dit kwam doordat we niet over de IB aangifte 2015 konden beschikken omdat jij hiervoor uitstel aan had gevraagd en de accountant geen tijd had om op korte termijn de aangifte te doen. De hypotheekverstrekker is daarom gaan herberekenen met de cijfers van 2012- 2013-2014 en op deze manier kwamen ze op een lager toetsinkomen uit.
Het ontbrekende bedrag betreft de tijdelijke hypotheek o.b.v. variabele rente die je nodig zou hebben tot de volledige overwaarde van de oude woning vrij zou komen. De hypotheekverstrekker wilde dit deel niet verstrekken o.b.v. de IB aangiften 2012 t/m 2014. Dit zou wel mogelijk geweest zijn met de IB aangifte 2015. Hierover hebben we vervolgens overleg gehad tijdens mijn vakantie. Jij hebt toen aangegeven dat je voor de snelle weg wilde gaan en dit betekende dat er voor een deel tijdelijk eigen middelen ingebracht moesten worden. Voorafgaand aan het adviestraject hebben wij van jullie een stuk ontvangen waarin staat dat het mogelijk is om eigen middelen in te brengen. We hebben deze middelen ook vooraf geïnventariseerd.
Omdat wij het erg vervelend vinden dat jij kosten hebt moeten maken om de eigen middelen liquide te maken hebben wij uit coulance toegezegd deze kosten te betalen. Ik heb mijn uiterste best gedaan om steeds alle opties met jou te bespreken en je op de hoogte te houden van de te nemen stappen. Naar mijn idee hadden we veel van dit alles kunnen voorkomen indien de aangifte IB 2015 gereed was geweest.
Met vriendelijke groet,
Tripolair B.V.
Elian Smits