Keizer / Brinkman | Hypotheek
17-10-2022
Ons werd een hypotheekverstrekker geadviseerd en een offerte aangeboden die NBG niet waar kon maken. Daarover werd gezegd dat dit niet hun schuld was. Ons werd een desktoptaxatie geadviseerd maar dat was niet mogelijk met onze woning. 2 adviezen die niet klopten en juist daarvoor hadden wij dit bedrijf in de arm genomen. Wel moesten wij het volledige tarief betalen. Ik heb NBG geprobeerd uit te leggen dat wij als klant de dupe zijn van wat er achter de schermen tussen de adviseur en de geldverstrekker gebeurt, daar geen schuld of aandeel in hebben maar wel het volledige adviestarief voor moeten betalen. Zij vinden het allemaal niet hun schuld en nemen ook geen verantwoordelijkheid daarin. Over een gereduceerd tarief valt niet te praten. Jammer, gemiste kans. Als het ingewikkeld wordt kan je het als klant dus zelf oplossen.
Reactie van NBG Hypotheken:
Beste mevrouw Keizer en heer Brinkman,
Zoals al eerder met u besproken, betreuren wij nog steeds het verloop van de hypotheekaanvraag. Echter zijn wij nog steeds van mening dat NBG volledig te goeder trouw gehandeld heeft. De geldverstrekker heeft op uw verzoek tot tweemaal toe een overrule gedaan, zonder daarbij te overleggen met NBG of NBG hier vooraf over in kennis te stellen. Onze eerdere verzoeken tot een overrule zijn tot tweemaal toe afgewezen.
Ten aanzien van de onmogelijkheid tot een desktop-taxatie reageer ik graag als volgt;
voorafgaand aan de aanvraag heeft NBG inderdaad aangegeven dat de geldverstrekker de financieringsaanvraag in principe kan baseren op een desktop-taxatie, waarmee de kosten aanzienlijk gedrukt worden. Echter blijkt hierna dat dit op basis van de modelmatige waardering van uw woning toch niet mogelijk is. NBG kan op voorhand niet voorzien of een woning in aanmerking komt voor een modelmatige waardebepaling. Wij kunnen u enkel aangeven of een geldverstrekker überhaupt een modelmatige waardebepaling accepteert.
Wij begrijpen volledig dat het verloop van de financieringsaanvraag voor u de indruk wekt dat NBG onvoldoende daadkrachtig heeft opgetreden, echter wil ik juist benadrukken dat ik heb vastgesteld dat mijn collega's dagelijks met uw dossier aan de slag zijn gegaan en zich maximaal hebben ingespannen om uw dossier tot een goed einde te brengen. Dat dit uiteindelijk door NBG niet is gelukt, is voor ons frustrerend en teleurstellend. Uiteraard zijn wij wel blij met het uiteindelijke resultaat welke mede door uw inspanning gerealiseerd is.
Wij zijn nog steeds in overleg met de geldverstrekker om een fatsoenlijke compensatie te realiseren en houden u hiervan - zoals reeds overeengekomen - op de hoogte.
Met vriendelijke groeten,
Eline van den Brand
NBG