Janny van de Logt-Paau - 11-2-2019
Een oud gezegde, veel gehoord, maar ook nog steeds van toepassing in mijn dagelijkse adviespraktijk.
De verscheidenheid van al die mensen die ik, onder genot van een kopje koffie of thee, aan de spreektafel krijg gaat gepaard met ieders specifieke wensen. Niet altijd passen de wensen binnen de financiële mogelijkheden of zijn er triest genoeg helemaal geen mogelijkheden. Ik zal wel altijd binnen mijn kunnen alles voor klanten doen om zo dicht mogelijk bij hun wensen te komen. Zo’n traject geeft uiteindelijk veel voldoening als het gelukt is en ik weer een klant een positief bericht kan geven.
Een jong stel op zoek naar hun eerste koopwoning. Spaargeld en/of schenkingen van ouders bieden mogelijkheden, vol enthousiasme maar ook vol van vragen, niet altijd hypotheek-gerelateerd. Kopen we nieuwbouw of gaan we voor een bestaande woning? Blijven we in/rond Nijmegen of zoeken we het verderop i.v.m. een wat minder verhitte woningmarkt? Is het raadzaam om een starterswoning te kopen of kijken we naar de toekomst waardoor het misschien beter is om nu al voor die echte gezinswoning te gaan? Moeilijke beslissingen en afwegingen en uiteraard altijd gepaard met emotie. Want dat is het: emotie!! Het kopen van een woning, de eerste keer of de vijfde keer, in welke levensfase ook, is emotie. Kopers laten zich dan ook (terecht) leiden door emotie en zien zichzelf bij de 1e bezichtiging van een woning vaak al op de bank zitten, zijn de gordijnen al besteld en is de kleur van de verf al uitgezocht. Logisch, maar juist in deze verhitte woningmarkt wel een valkuil. Als het droomhuis is gevonden moeten we het biedingstraject in, als we daar überhaupt de kans voor krijgen. Soms moet er een eenmalig bod gedaan worden in een gesloten envelop. Wat moet je bieden? Hoever wil je gaan?
En dan heb je je droomhuis gevonden……….het regelen van de hypotheek is voor velen ook een hoge berg die beklommen moet worden. Regelmatig hoor ik dan ook gezucht en gesteun maar dat verandert gelukkig snel als blijkt dat dit pad door mij wordt geëffend. Ook nu weer moeten er wel samen allerlei zaken worden besproken om tot die hypotheek te komen die voor dit jonge stel passend is. Wat zijn toekomstplannen m.b.t. werk, is er al dan niet een kinderwens, hoe is het inkomen verdeeld en waar zitten de risico’s voor betaalbaarheid van de woonlasten als er onverhoopt iets gebeurt.........Kortom, bij iedere specifieke situatie komt een ander advies.
En als we dan finaal akkoord van de geldverstrekker hebben en de gang naar de notaris is gemaakt kunnen we weer een tevreden klant op ons conto bijschrijven.......want tevreden klanten, daar doen we het voor!
In mijn volgende blog weer een totaal andere klantsituatie. Tot de volgende keer.
geschreven op 11-2-2019