Marcel van der Maat - 22-10-2019
Het aanschaffen van een financieel product is in toenemende mate een digitale ervaring. In beginsel verbetert dit de financiële dienstverlening. Het wordt makkelijker om een financieel product af te sluiten, de dienstverlening wordt persoonlijker en er ontstaan nieuwe mogelijkheden om in contact te blijven met klanten. Er ontstaan ook risico’s, zoals dat het toenemende gemak bij het afsluiten van financiële producten en de personalisering van financiële producten leiden tot niet-passende producten voor consumenten (bron: AFM trendzicht 2020).
Een belangrijke vraag is waarom de consument zou kiezen voor de digitale aanvraag?! Een reden is dat de digitale inbreng in het aanvraagproces een grote bijdrage levert aan de verhoging van de efficientie. Denk hierbij aan snelheid van het proces en verkoming van dubbele, vaak administratieve, handelingen. Prima reden! Maar...
Bij het grootste deel van de consumenten is de belangrijkste reden dat men graag helemaal zelf de regie wil voeren over het aanvraagproces. Maar navraagt levert op dat dit niet de 'echte' reden is. Bedoeld wordt dat de (te) hoge (aanvraag)kosten, zoals bemiddelings- of advieskosten, die het intermediair rekent het grootste struikelblok is! Dit is een hele slechte ontwikkeling en in onze ogen een gevaar voor zowel de consument als de branche.
Juist nu veel kantoren de digitalisering aangrijpen om inderdaad de efficiency te vergroten en daarmee hun (aanvraag)kosten te verlagen, biedt het intermediair een hele goede toevoeging in het aanvraagproces. De kennis van de (hele) markt vergoedt ruimschoots de 'extra' investering want er zijn genoeg partijen met een geweldig aanbod zonder dat deze in de bekende, digitale, lijstjes bovenaan staan.
Laat de trend in uw voordeel werken!