Inge Walstra - 27-3-2020
Wat is ons dagelijks leven de afgelopen weken veranderd! Natuurlijk wil iedereen zijn aandeel doen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan en dat heeft grote impact. Ik hoop dat het goed gaat met jou, jouw gezin en familie.
Vanwege de angst voor een crisis en het onzekere sentiment, wil ik onderstaand een aantal vragen beantwoorden die veel mensen met een eigen woning en een financiering hebben. Natuurlijk weet ook ik niet het antwoord op vragen als: gaat de hypotheekrente stijgen en welk effect heeft het bestrijden van het virus op de woningmarkt. Dat zullen we moeten afwachten! Maar blijf positief, elke nieuwe situatie biedt ook weer kansen.
Bestaande afspraken worden niet tussentijds in jouw nadeel aangepast
Toen je jouw hypotheek afsloot voor de aankoop van de woning of voor het oversluiten van een toen al bestaande hypotheek, is hier goed over nagedacht. Door jou zelf, door de adviseur en door de bank aan wie je verzocht de lening te verstrekken. Iedereen heeft daarbij onder meer onderzocht of het inkomen dat jij en eventueel jouw partner op dat moment hadden, voldoende was om enerzijds plezierig te kunnen leven én om de lasten van de gewenste hypotheek maandelijks te betalen.
Op basis van de gegevens die op dat moment bekend waren, is de bank bereid geweest jou een bepaald bedrag te lenen. Daarbij zijn onder meer afspraken gemaakt over de hoogte van de rente die je over deze lening moet betalen, de wijze waarop de lening wordt terugbetaald en het moment waarop de lening volledig moet zijn afgelost.
Deze afspraken zijn vastgelegd in een overeenkomst: de hypotheekovereenkomst. Zowel jij als de bank zijn hieraan gebonden. In deze financieel ingrijpende periode moet ook de bank zich aan deze overeenkomst houden. Je hoeft dus niet bang te zijn dat door de economische problemen die er op dit moment bestaan en die wellicht in de komende tijden ernstiger worden, de bank opeens extra eisen aan je gaat stellen waardoor de woonlasten stijgen en daardoor misschien niet meer betaalbaar worden.
Misschien kun je tijdelijk de maandlasten niet betalen
Misschien heb je een beroep dat wordt getroffen door overheidsmaatregelen waardoor het inkomen veel lager uitpakt dan je gewend was. Zo laag dat je hierdoor de hypotheeklasten niet meer kunt betalen.
De Nederlandse banken beseffen dat heel veel mensen volledig buiten hun schuld tijdelijk de hypotheeklasten niet meer kunnen opbrengen. Samen hebben zij besloten om te proberen hiervoor een oplossing te bieden.
Deze oplossing kan eruit bestaan dat de verplichting om maandelijks de hypotheeklasten te betalen een aantal maanden wordt uitgesteld. Deze lasten worden echter niet kwijtgescholden maar worden doorgeschoven naar de toekomst. Zodra het coronavirus is overwonnen en je weer het “normale inkomen" hebt zal de doorgeschoven schuld geleidelijk alsnog moeten worden betaald.
Een variant op dit uitstel van betaling van deze maandlasten is dat met de bank wordt afgesproken dat je maandelijks wel een bedrag betaalt maar een bedrag dat lager is dan je voorheen betaalde en dat je, gelet op het tijdelijk lagere inkomen, nog wel kunt dragen.
Bij vrijwel alle banken geldt dat je een verzoek moet indienen om van deze regeling gebruik te maken. Wil je van deze tegemoetkoming gebruik maken, neem dan contact op met jouw adviseur.
De schuld kan misschien definitief niet opgebracht worden
Je kunt door de coronacrisis financieel zodanig worden getroffen dat terugbetaling van de hypotheeklasten die je over een aantal maanden niet hebt kunnen betalen, leidt tot een uitzichtloze situatie. Heb je destijds een hypotheek met een Nationale Hypotheek Garantie, NHG, afgesloten dan bestaat sinds vorige week de mogelijkheid dat ook dit fonds kan en wil helpen.
Ook hier is het een kwestie van veel overleg om van deze mogelijkheid gebruik te maken. Ook in dit geval kun je rekenen op steun van jouw adviseur. Samen kunnen we dan kijken welke oplossing voor jou bereikbaar is, met als doel dat je gewoon in de woning kunt blijven wonen.
Voor iedereen is de situatie nieuw
Voor iedereen is de huidige situatie nieuw. Dat geldt voor de bank, de notaris, de belastingdienst, voor jou en ook voor mij. Wetten en regels die in het verleden zijn gemaakt hebben nooit de huidige, bijzondere situatie voorzien. Ook jouw hypotheekovereenkomst heeft hiermee geen rekening gehouden.
Iedereen beseft echter dat de samenleving consumenten die financieel het slachtoffer zijn geworden van het coronavirus waar mogelijk moet helpen. Waarbij we flexibel moeten kijken naar de regels en afspraken uit het verleden.
Daarvoor is het wel nodig dat er overleg plaatsvindt van mens tot mens. Om samen te kijken wat wel en niet kan. Of het altijd zal leiden tot een resultaat waar je volledig tevreden over bent? De tijd zal het leren maar daar doen we allemaal onze uiterste best voor.
Tot slot
De coronacrisis leidt tot veel angst en zorgen. Logisch. Ik heb dezelfde gevoelens als jij. Maar op ons vakgebied, financiële dienstverlening, kunnen goede, betrokken en deskundige adviseurs iets extra’s betekenen voor hun relaties.
Ik wens je heel veel sterkte in deze bijzondere tijd en hoop dat jij en ik en onze gezinnen en families gezond deze periode doorkomen.