Roger Hagen - 18-1-2019
Verzekeringen: iedereen heeft ermee te maken en maandelijks worden honderden euro’s betaald aan premies en schades. Onder invloed van onder andere digitalisering, een strengere wetgeving en de komst van nieuwe verzekeringsmaatschappijen hebben deze producten de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling ondergaan, zowel in dekking als in premiehoogte. Mocht je dus al meer dan twee jaar dezelfde verzekeringen hebben, dan is de kans groot dat er inmiddels andere, lucratieve opties voor jou beschikbaar zijn waar je geen weet van hebt. Hoog tijd voor consumenten om mee te veranderen met deze sterk concurrerende markt. Helaas gebeurt dat nog maar weinig en maken we bijna allemaal een of meer van onderstaande fouten, die ons jaarlijks op veel kosten jagen. Ten gunste van, inderdaad, de verzekeringsmaatschappijen.
1. Je denkt met je pakketkorting op de beste plek te zitten
Nog steeds wordt er uitdrukkelijk gepromoot met pakketkortingen door verzekeringsmaatschappijen en banken. Hoe meer verzekeringen je bij één partij onderbrengt hoe hoger de korting, vaak gemaximeerd tot 10% – 12%. Maar is deze manier van verzekeren nu écht beter en voordeliger voor jou als klant? Regelmatig zijn de basispremies van deze verzekeringen hoger waardoor je zelf de korting betaalt: een typische sigaar uit eigen doos dus. Daarnaast is het de vraag of jouw verzekeringsbehoefte het best ingevuld kan worden met producten van één verzekeringsmaatschappij. Vaker zullen verschillende producten van verschillende maatschappijen beter passen, simpelweg omdat er ook in de verzekeringsmarkt sprake is van doelgroep specialisatie. Wees hier bij het afsluiten of overstappen van verzekeringen kritisch op en laat je niet afleiden door allerlei kortingen. Gedegen vergelijkingen lonen vrijwel altijd. Kijk daarbij liever naar de netto kosten: die moeten optimaal zijn.
2. Verzekeringhoppen is nog een onbekend begrip voor jou
Elk jaar komen verzekeringsmaatschappijen met nieuwe verzekeringsproducten en premies. Waar we de afgelopen jaren vooral premiedalingen zagen, zien we op dit moment met name stijgingen. Ook al zijn we als consument (liever) niet dagelijks met onze verzekeringen bezig: ook dit is een markt waarin we ons voordeel kunnen doen met de concurrentiestrijd die er gaande is. Op productniveau zijn er daarnaast regelmatig interessante (overstap-)kortingen voor specifieke doelgroepen (zoals hoger opgeleiden). Al met al maken deze wijzigingen het steeds logischer om jaarlijks te gaan ‘verzekeringhoppen’. Sterker nog: blijf je een langere tijd gebruik maken van dezelfde producten dan is de premie die je betaalt vrijwel zeker te hoog.
3. Je accepteert zonder meer de doorgevoerde wijzigingen in je voorwaarden
Het stijgen van verzekeringspremies is één van de maatregelen als gevolg van het toegenomen aantal schadeclaims. De andere maatregel betreft het aanpassen (lees: beperken) van polisvoorwaarden. Hiermee worden schades die eerder 100% vergoed werden ineens nog maar gedeeltelijk of helemaal niet meer vergoed. Daarnaast is ook de verhoging van het eigen risico een beproefde maatregel van verzekeringsmaatschappijen. Hoewel deze wijzigingen meestal gepaard gaan met een schriftelijke vooraankondiging wordt hierop zeer beperkt actie ondernomen door klanten of adviseurs. Dit betekent automatisch dat je de gewijzigde voorwaarden accepteert. Erg vervelend, en niet zelden met verstrekkende gevolgen, wanneer een schade tot jouw verassing niet vergoed wordt.
4. Je brengt wijzingen aan in je huis, maar vergeet de impact op je dekkingen te duiden
Bij het samenstellen van een goede verzekering kijken we vaak kritisch naar het bedrag dat verzekerd moet worden. Een ‘garantie tegen onderverzekering’ kan verkregen worden door bijvoorbeeld een taxatierapport of het invullen van een zogenaamde standaard waardemeter. Deze waardemeters geven normaal gesproken recht op deze garantie voor een periode van vijf tot tien jaar. Echter, hierbij wordt wel uitgegaan van het feit dat er geen ‘grote’ veranderingen plaatsvinden: denk aan een verbouwing of nieuwe keuken in huis. De vraag is dan, wat valt er wel of niet onder dergelijke veranderingen? Kortom, het is noodzakelijk om regelmatig te checken of de verzekerde waarde nog klopt en of de onderverzekeringsgarantie nog van kracht is.
Behalve dat de impact van sommige van deze ‘verzekeringsfouten’ niet te overzien is in geval van schade en problemen met de uitkering daarvan, zijn we er met zijn allen nog lang niet op ingericht om de structurele winst van een goede bewaking van onze verzekeringsproducten te herkennen. Of het nu gaat om een veroudering van de dekking, of nieuwe opties die je maandelijkse kosten ver omlaag zullen brengen: het is niet meer van deze tijd om je verzekeringen voor al te lange tijd hetzelfde te laten. Het jaarlijks herzien van je pakket is de norm als je als consument de baas wilt blijven over de kosten die je betaalt en de verzekeringsdekking die je krijgt.