Anoniem | Hypotheek
24-09-2018
De adviseur weigerde onze schriftelijke gegevens in te zien. In plaats daarvan verzocht hij in het eerste telefoongesprek om onze DIGI D inlogcodes. Dit mag niet en is op zijn minst zeer discutabel. Hier kunnen namelijk allerlei ongewenste zaken op los gelaten worden.
Het 1e gesprek was in sommige opzichten verhelderend, maar meteen kwam ook zijn prijs per uur op tafel! Dit eerste gesprek is volgens de AFM autoriteit Financiele Markten altijd geheel gratis!
Ook wilde hij ingang hebben tot onze hypotheek gegevens middels een getekende machtiging voor onze hypotheekverstrekker. Alle gegevens hiervoor lagen in het 1e gesprek gewoon op tafel! Niet ingekeken! Wij zijn dan ook zeker niet tevreden met de werkwijze van de adviseur.
Na overleg hebben wij al onze machtigingen en codes ingetrokken en veranderd en ons contact met dit bedrijf verbroken.
Reactie van Nijhuis Advies:
Hoewel we al telefonisch contact hebben gehad, wil ik u graag nogmaals een toelichting geven op het gebruik van DigiD gegevens. Wij slaan absoluut geen DigiD gegevens op. Wij bieden klanten de mogelijkheid om gebruik te maken van Ockto (www.ockto.nl). Dit is een applicatie waarmee de klant zelf met DigiD in kan loggen om op die manier gegevens met betrekking tot inkomen, pensioen en de woning in één handeling aan te kunnen leveren. Deze data verschijnt dan automatisch in onze adviessoftware. Uw gegevens en DigiD worden na gebruik door de app automatisch verwijderd. Uw veiligheid is door Ockto gewaarborgd. Voor meer informatie over de bescherming van uw DigiD en de aangeleverde data, verwijs ik u graag naar de site van Ockto.
Sommige klanten vragen echter om onze hulp bij het gebruik van de Ockto-app. Daarom kunnen wij vragen om de DigiD gegevens mee te nemen. De DigiD gegevens blijven echter in uw bezit. Wij slaan deze zeker niet op!
In het gesprek hebben wij u aangegeven dat het eerste gesprek gratis is. Dat is het dan ook. U krijgt hiervoor beslist geen factuur. Ik begrijp nog steeds niet waardoor u de indruk hebt gekregen dat het eerste gesprek NIET gratis zou zijn.
Dit gesprek was overigens zeer positief. Dit bevestigde u ook tijdens het gesprek. Ik betreur het dan ook dat uw gevoel zo omgeslagen is. Hoewel we telefonisch de lucht al hebben kunnen klaren, hoop ik dat deze toelichting uw twijfels over onze werkwijze weg doet nemen.